بازاریابی اجتماعی


نگارش:
مهندس فرهام امیری ، مهندس ساسان قاسمی

 
 
 

کمربند ایمنی را ببندید، میوه و سبزیجات مصرف کنید، خودروی شخصی را فراموش کنید، از اتوبوس استفاده کنید، مواد بازیافتی را جدا کنید، مصرف انرژی را کاهش دهید. تمام این فعالیت ها نیاز به یک فرد یا جامعه دارند تا رفتاری را به منظور بهبود کیفیت زندگی آن فرد یا جامعه تغییر دهند. اگر مردم ایمن تر و سالم تر باشند تلاش کمتری روی سیستم های مراقبتی و بهداشتی انجام می دهند. اگر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند بزرگراه ها بند نمی آیند و هوا پاکیزه تر می ماند. اما برای وقوع این موارد، جامعه نیاز به کمک دارد. تمام مسایلی که در بالا  اشاره شدند از جهاتی دارای مشابهت می باشند از جمله:

_  همگی از مسایل اجتماعی هستند که می توانند بر رفاه فردی و رفاه جامعه موثر باشند.

_   مخاطبان آن یک فرد خاص نبوده و به عموم جامعه یا یک گروه از جامعه برمی گردد.

_   تمامی مسایل فوق دارای جنبه رفتاری می باشند.

_  برای دستیابی به اهداف فوق افراد باید رفتار خود را تغییر دهند و تغییر رفتار چیزی است که بازاریابی اجتماعی به دنبال آن است.

البته هزاران راه برای رسیدن به اهداف اجتماعی وجود دارد و بازاریابی اجتماعی شامل تمامی این شیوه های نمی باشد. تلاش در جهت دستیابی به اهداف اجتماعی می تواند در دو دسته تقسیم بندی شود : رفتاری و غیر رفتاری. به عنوان مثال، به منظور جلوگیری از تلفات جاده ای، یک راه،  نصب کیسه هوا در خودروهاست(غیر رفتاری) و یک راه، ترغیب افراد به بستن کمربند ایمنی می باشد (رفتاری). راه حل های غیر رفتاری،گرایش به سمت فضای تکنولوژیکی دارند و از طرف دیگر راه حل های رفتاری، اغلب نیازمند بازاریابی اجتماعی هستند.
متخصصین سلامت عمومی دریافته اند که مردم به آسانی رفتارهایشان را تغییر نمی دهند. در حقیقت مردم تمایل بیشتری برای پذیرفتن ایده های جدیدی دارند که دارای خصوصیات زیر می باشند:

- دارای نتایج مرتبطی با گزینه های موجود باشد.                 
 – خیلی پیچیده نباشد.

- با هنجارهای اجتماعی سازگار باشد.                           
  افراد دیگری که آن را انجام می دهند قابل مشاهده باشند.

بنابراین اگر ما بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که تغییر رفتار به صورت آسان، مفرح و مردمی باشد، در این صورت برای ما آسانتر خواهد بود تا مردم را به انجام آن تشویق نماییم. با توجه به وسعت مسایل اجتماعی و اهمیت موضوعاتی که نیاز به افزایش مشارکت افراد را در پی دارد و همچنین عدم موفقیت نسبی سایر رویکردها در حل این گونه مسایل، نیاز بود که حوزه بازاریابی اجتماعی به صورت بومی و مطابق با الگوهای رفتاری کشور عزیزمان ایران تدوین شده و به عنوان یک راهنما در اختیار محققین و سایر فعالان این حوزه قرار گیرد. در این کتاب سعی شده است تا جدیدترین دستاوردها و موضوعات مربوط به بازاریابی اجتماعی بیان شده و در کنار هر مبحث به منظور افزایش درک و بهره گیری از مطالب، مثال ها و نمونه های عینی آورده شود. در انتهای کتاب هم یک فصل به بیان نمونه های واقعی از بازاریابی اجتماعی در نقاط مختلف دنیا پرداخته است. با توجه به اینکه این اثر اولین نسخه از مجموعه مباحث بازاریابی اجتماعی است، پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان به هر چه بهتر نمودن موضوع و در نهایت افزایش دانش فرزندان این مرزو بوم کمک خواهد نمود.







 

 برای تهیه کتاب به صورت خرید حضوری به مرکز خرید انتشارات ارکان ، با اطلاعات ذیل مراجعه کنید.


آدرس: خیابان آمادگاه ، جنب هتل سفیر ، کوچه ی فتح آباد ، مرکز پخش علم گستر

تلفن : 2219978 - 0311
 
 
برای تهیه کتاب به صورت خرید اینترنتی نیز، به لینک زیر مراجعه نمایید .

وب سایت:   
http://www.agahbookshop.com


http://ketabiran.net