استاندارد GRI توسعه پایدار یا به عبارتی پایداری را اینگونه تعریف میکند: «توسعهای که نیازهای زمان حال را بدون به خطر انداختن توانایی نسلهای آینده برای برآوردن نیازهای خود، برآورده میکند.». از طرفی دیگر، مفهوم دیگری که وجود دارد پایداری شرکتی (Corporate Sustainability) است. پایداری شرکتی رویکردی جداییناپذیر برای کسب وکار است که هدف آن افزایش موقعیت رقابتی و سودآوری از طریق خلق پایدار ارزش مشترک، شیوههای خلق مشترک با ذینفعان و در نظر گرفتن عوامل زیست محیطی، اجتماعی و حکمرانی (ESG) در تصمیمگیری است. پایداری شرکتی برای کسب و کار امروزی، برای موفقیت بلندمدت شرکت و برای اطمینان از اینکه بازارها در جامعه ارزش ایجاد میکنند، ضروری است. برای پایداری، شرکتها باید پنج کار را انجام دهند: مهمتر از همه، آنها باید مسئولانه و در راستای اصول جهانی عمل کنند و اقداماتی را انجام دهند که از جامعه اطراف خود حمایت کند. سپس، برای ایجاد پایداری عمیق در DNA شرکتها، شرکتها باید در بالاترین سطح متعهد شوند، سالانه در مورد تلاشهای خود گزارش دهند و در جایی که حضور دارند مشارکت کنند. در این راستا مشاورین سرآمدی آلا خدمات زیر را ارائه میدهد:
مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان یا CSR شامل موضوعاتی مرتبط با رفتار سازمان در محیط اجتماعی بوده و فراتر از قلمروهای صرفاً اقتصادی است که سازمانها بهطور سنتی با آنها در ارتباط هستند. وقتی زمینهای را در نظر میگیریم که بهطور خاص اقتصادی نیست، کسب و کارها با مجموعهای از حقوق و مسئولیتهای مرتبط با جامعهای که آنها را در بر گرفته است، روبرو میشوند که به آنها اجازه نمیدهد تا تنها بر روی مدیریت اقتصادی به منظور دستیابی به اهداف خود تمرکز نمایند. مسئولیت اجتماعی شرکت عبارت است از: اداره یک کسب و کار بهطوری که آن کسب و کار بتواند انتظارات اخلاقی، قانونی، مالی و عمومی جامعه را برآورده سازد. هدف اصلی شرکت بقاء به وسیله بدست آوردن مزیت رقابتی در بازار اقتصادی است و با توجه به اینکه متمایز کردن فعالیتهای اقتصادی و فعالیتهای اجتماعی شرکت میتواند دشوار باشد، مکانیزمهای مسئولیت اجتماعی قادر خواهند بود بقاء و کارایی شرکت را تضمین کرده و پایدار نگاه دارند. بر این اساس فعالیتهای مسئولیت اجتماعی میتوانند با عملکرد سازمان در جنبههای مختلف (یعنی فعالیتهایی که از مأموریت و هدف شرکت در ایجاد سود منتج شدهاند) مرتبط باشند. مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت را میتوان اینگونه نیز تفسیر کرد که مسئولیت اجتماعی شرکت تمایل شرکت برای پذیرش مسئولیتی بیش از مسئولیت عادی اقدامات و اثرات کسب و کار خود است. در واقع مسئولیت اجتماعی شرکت، مسئولیتی بزرگتر است که شرکت در قبال اثرات خود بر جامعه و محیط طبیعی بر عهده دارد.
رویکرد استراتژیک نسبت به مفهوم مسئولیت اجتماعی میتواند از آن ابزاری راهبردی به منظور تقویت رقابتپذیری سازمانها بسازد. بهطور کلی مفهوم مسئولیت اجتماعی میتواند بهطور مثبت رقابتپذیری این سازمانها را به روشهای زیر تحت تاثیر قرار دهند:
درگیری یا مشارکت ذینفعان امروزه بخشی جدا نشدنی از کسب و کار هر سازمان یا هر نهاد قانونی یا خصوصی دیگر است. هر سازمان در طول فعالیتهای مختلفی که همه روزه در کسب و کار خود انجام میدهد با ذینفعان چه درونی و چه بیرونی در تعامل و ارتباط است. در عصر حاضر ذینفعان این توانایی را دارند که سیاستها، اهداف، استراتژیها و ماهیت کار سازمان را تحت تأثیر قرار دهند.
درگیر کردن ذینفعان یا مشارکت آنان اخیراً به طور روز افزونی به عنوان مفهومی کلیدی برای موفقیت بخشهای خصوصی و دولتی تعریف شده است. امروزه سازمانهایی میتوانند موفق باشند که تعامل بیشتری با ذینفعان خود داشته و از این طریق بتوانند نیازها و انتظارات آنها را شناسایی کرده و در نهایت به شکل بهتری این نیازها و انتظارات را برآورده سازند. درگیر کردن ذینفعان و مشارکت آنها به منظور بهرهمندی از دیدگاههای آنان یکی از بخشهای اصلی پیادهسازی رویکرد پایداری و مسئولیت اجتماعی در سازمان به حساب میآید. بنابراین، میتوان مشارکت ذینفعان را مفهوم با اهمیتی دانست که هم میتواند منجر به موفقیت سازمان در عرصه تجارت و سودآوری شده و هم میتواند به ایفای هر چه بهتر نقش مسئولیت اجتماعی از سوی سازمان در صحنه جامعه کمک نماید.
امروزه شرکتها تنها از طریق برتری عملیاتی یا مالی نمیتوانند در عرصه رقابت پیروز باشند و مشتریان را باخود همراه سازند. در دنیای امروز چیزی بیش از اینها نیاز است تا شرکت را به مزیت رقابتی برساند. عصر حاضر زمانی است که مشتریان و افراد جامعه از شرکتها و سازمانها انتظار دارند که مسئولیتپذیر باشند و در فعالیتها و عملیات خود نسلهای آینده را نیز در نظر داشته باشند. اهمیت دادن سازمانها به نسلهای آینده در انجام فعالیتها خود و نیز مصرف منابع، گامی مثبت در جهت رسیدن به توسعه پایدار بوده و نشانگر تعهد سازمان به اقتصاد جهانی پایدار است. ذینفعان و به ویژه جامعه از سازمانها انتظار دارند که اثرات فعالیتهای خود را در جنبههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به طور شفاف بیان نمایند. یکی از راههای بیان فعالیتها و اثرات سازمان میتواند ارائه گزارش پایداری یا گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت باشد. امروزه شرکتهای مطرح در سطح جهانی هر ساله اینچنین گزارشهایی را ارائه میدهند که در آنها به بیان فعالیتهای و اثرات خود میپردازند. یکی از استانداردهایی که به کمک سازمانها به منظور تهیه گزارش پایداری آمده است، GRI (Global Reporting Initiative) است.
گزارش پایداری، گزارشی است که توسط یک شرکت یا سازمان در مورد تأثیرات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی که فعالیتهای روزانهاش ایجاد کردهاند، منتشر میگردد. گزارش پایداری همچنین بیانگر ارزشها و مدل حکمرانی سازمان بوده و ارتباط بین استراتژیهای سازمان و تعهد آن به یک اقتصاد جهانی پایدار را نشان میدهد.
گزارشدهی پایداری رویه اندازهگیری، اطلاع رسانی (افشاگری) و پاسخگویی به ذینفعان داخلی و خارجی برای عملکرد سازمان در جهت اهداف توسعه پایدار است. گزارشدهی پایداری واژه گستردهای است که با دیگر واژگان (مانند مسئولیت اجتماعی شرکت) مورد استفاده برای توصیف گزارشدهی در مورد اثرات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی، مشابه در نظر گرفته میشود. یک گزارش پایداری باید ارائهای متعادل و منطقی از عملکرد پایداری سازمان گزارش دهنده شامل هم مسائل مثبت و هم مسائل منفی، فراهم نماید.