استراتژی قیمت گذاری برند و ارزش

استراتژی قیمت گذاری برند و ارزش

آلا

یکی از پنج محرکی که باعث می­گردند مصرف کننده بر استفاده از یک برند اصرار ورزد، ارزش است. در حالی که ارزش چیزی بیشتر از تنها قیمت را در بر دارد (کیفیت درک شده، مزیت درک شده و غیره)، درک قیمت­گذاری به منظور تحویل ارزش برند نیرومند از اهمیت بالایی برخوردار است. در زیر برخی از مفاهیم که ممکن است برای قیمت گذاری محصولات و خدمات برند شما مفید باشند آورده شده ­اند.

قیمت­های مرجع

افراد اغلب قیمت یک محصول را با قیمت مرجعی که برای محصول یا دسته محصول در ذهن خود دارند مقایسه می­کنند. قیمت مرجع، قیمتی است که افراد انتظار دارند برای نوعی خاص از محصول معقول و منطقی باشند. عوامل گوناگونی وجود دارند که بر روی قیمت­های مرجع تأثیرگذارند:

  • خاطره قیمت­های گذشته
  • قاب مرجع (مقایسه با قیمت­های رقابتی، قیمت­های پیش فروش، قیمت­های پیشنهادی تولیدکننده، قیمت­های ویژه کانال، قیمت­های قبل از تخفیف، قیمت­های محصول جایگزین و غیره)
  • ایجاد سودمندترین (پاورپذیرترین) قاب رقابتی مرجع برای دستیابی به قیمت اضافه ضروروی است.
  • قیمت­های محصولات دیگر در قفسه مشابه، کاتالوگ مشابه یا حط محصول مشابه
  • اضافه کردن قیمت محصول معمولاً فروش محصولات دیگر با قیمت­های کمتر در خط محصول مشابه را افزایش می­دهد.
  • روشی که در آن قیمت ارائه می­گردد- برای مثال، اعداد مطلق در برابر به ازای هر پیمانه، هر کیلو، هر ساعت برای نتیجه بدست آمده؛ همچنین پرداخت آسان 95/69 دلار در برابر پرداخت 80/279 دلار؛ پرداخت قیمت خودرو: قیمت خرید نقدی در برابر پرداخت ماهانه وام یا لیزینگ.
  • سفارشی که درآن افراد طیفی از قیمت­ها را مشاهده می­نمایند- مانند موقعی که یک دلال از ترفند نشان دادن کم ارزش­ترین خانه در ابتدا استفاده می­نماید.

حساسیت قیمت

قادر بودن به تخمین اثر تغییرات قیمتی بر روی فروش و سود از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. یعنی، اهمیت دارد که بدانیم چگونه یک تغییر قیمت بر روی پاسخ مصرف کننده، پاسخ رقابتی و حجم واحد تأثیر می­گذارد. بسیاری از افراد فعال در کسب و کار بطور سهوی باور دارند که افزایش قیمت اثربخش­ترین تاکتیک تولید درآمد بازاریابی مبتنی بر هزینه است در حالی که این مطلب در اغلب موارد درست نیست.

افراد حساسیت­های متفاوتی را در مورد محصولات متفاوت در موقعیت­های متفاوت از خود نشان می­دهند. اغلب، افراد حساسیتی نسبت به قیمت ندارند، اما تنها در یک طیف متناسب از قیمت. به محض اینکه قیمت از آن طیف تجاوز کزد، افراد بسیار حساس می­شوند. بالا بردن قیمت از این آستانه مشابه قدم زدن بر روی لبه پرتگاه است.

عوامل زیر حساسیت نسبت به قیمت را کاهش می­دهند:

  • تمایز مرتبط برند/ محصول
  • بازاریابی و فروش بر اساس عواملی غیر از قیمت
  • متقاعد کردن مصرف کنندگان مبنی بر اینکه کیفیت برند شما بطور قابل توجهی با محصولات و برندهای موجود در دسته محصول متفاوت است.
  • برندها و محصولات خود بیانگر
  • تبلیغات برندی
  • موقعیت­هایی که در آنها قیمت به عنوان علامتی برای کیفیت عمل می­کند- معمولاً برای محصولات و برندهای نسبتاً جدید یا ناشناخته
  • هنگامی که مشخص کردن یک قیمت مرجع در دسته محصول دشوار باشد
  • هنگامی که هزینه­های جابجایی (switching Costs) قابل توجه باشند- بر حسب پول، زمان، تلاش، ریسک یا اثرات احساسی
  • دسته­های محصولی که برای هر کدام خطر شکست مسأله مهمی باشد.
  • هنگامی که قیمت بطور قابل توجهی با بودجه کل یا درآمد احتیاطی مرتبط باشد
  • برای کسب و کارها، هنگامی که قیمت یک محصول بطور قابل توجهی با قیمت محصولات و خدماتی که می­فروشند مرتبط نباشد
  • هنگامی که قیمت از طیف قیمت مورد انتظار برای محصولات در دسته خود پائینتر باشد
  • ارائه خدمات دارای ارزش افزوده در برابر ازائه تخفیفات برای انگیزه دادن به خریداران
  • بازارهای جدید

عوامل زیر حساسیت نسبت به قیمت را افزایش می­دهند:

  • ترویج­های قیمتی، به ویژه هنگامی که افراد قادر به انبار کردن محصولاتی باشند که با تخفیف ارائه شده­اند
  • بازارهای بالغ یا در حال افول

بخش بندی قیمت

بخش بندی قیمت (ارائه قیمت­های متفاوت به بخش­های بازار متفاوت) درآمدها و سودهای کلی را افزایش می­دهند و به ویژه برای صنایع داشتن ساختارهای هزینه ثابت قدرتمند می­تواند سودمند باشد. بدیهی است عملکرد بهتر بخش بندی قیمت بستگی به وجود بخش­های واقعی نیاز مشتری و همچنین میزانی که طبق آن شما می­توانید بطور مؤثر آن بخش­ها را از هم مجزا کنید دارد.

بطور مثال، تصور کنید که کسب و کار شما تنها یک محصول قیمت گذاری شده به بهای 5 دلار عرضه می­کند. اما، برخی از مصرف کنندگان تمایل دارند که قیمتی تا 8 دلار را بپردازند. شما با قیمت 5 دلار، 3 دلار درآمد برای هریک را از دست داده­اید. برخی دیگر از مصرف کنندگان نسبت به قیمت حساس­تر هستند و تنها مایل به پرداخت 3 دلار هستند. با قیمت 5 دلار شما نمی­توانید این افراد جذب کنید. به وسیله عرضه سه قیمت، 3، 5 و 8 دلار به جای قیمت 5 دلار، شما می­توانید درآمد پله­ای قابل توجهی داشته باشید.

قیمت­ها می­توانند به روش­های زیر بخش بندی گردند:

  • بر اساس زمان (هتل­ها قیمت­ اتاق­هایشان را برای تعطیلات و فصل توریست درجه بندی می­کنند)
  • بر اساس مکان (قیمت­های بالاتر برای مکان­هایی با رقابت کمتر یا در مکان­هایی که خریدارن کمتر حساس نسبت به فیمت خرید می­کنند، محل نشستن در کنار جایگاه ارکست در برابر محل نشستن در بالکن در سالن تئاتر)
  • بر اساس حجم (تخفیف­های حجمی برای سفارشات خرید بزرگ)
  • بر اساس ویژگی محصول (قسمت درجه یک در برابر قسمت عادی در هواپیماها؛ شیرهای آب فلزی در برابر پلاستیکی)
  • بر اساس مجموعه بسته­بندی محصول (Bundling)- بطور مثال:
  • فروش نرم­افزار بصورت مجموعه­ای از نرم­افزارها در برابر فروش نرم­افزار بصورت مجزا
  • فروش محتوای آموزش الکترونیکی بصورت کتابخانه­ای (مجموع دروس) در برابر فروش بصورت تک درس
  • قیمت ثابت در برابر قیمت مجزا برای هر آیتم
  • بر اساس بخش مشتری (وفادار به برند در برابر حساس به قیمت در برابر آسان طلب در برابر اقتصاد محور (صرفه جو))

سایر ملاحظات قیمت/ارزش

  • استراتژی قیمت گذاری باید عوامل زیر رار در نظر بگیرد:
  1. ارزش درک شده مشتری،
  2. پاسخ رقابتی،
  3. کانال­های توزیع،
  4. پارامترهای هزینه و
  5. همخوانی با موقعیت برند.
  • بررسی مداوم روش­های جدید به منظور اضافه کردن ارزش مشتری به محصولات و خدمات خود
  • در ایجاد ارزش مشتری بزرگتر، همواره بپرسید که، “چگونه می­توانیم این امر را سریع­تر، آسان­تر، کم خطرتر یا مطلوب­تر کنیم تا مشتریان با ما تجارت کنند؟ بپرسید، “چه می­توانیم بکنیم تا بطور مطلوب مشتریان خود را شگفت­زده و خشنود کنیم؟
  • در مورد ارزش خدماتی که بصورت رایگان ارائه می­دهید اطلاع رسانی نمایید
  • ارائه محصولات و خدمات دارای ارزش افزوده “بدون هزینه” در درجه اول در تخفیف قیمتی به عنوان یک محرک کوتاه مدت خرید قرار دارد. زیرا این امر از ارزش برند حفاظت می­کند.
  • در قیمت گذاری محصولات و خدمات بگونه­ای دقت کنید تا با وفاداری مشتری پاداش بگیرید (نه با عوض کردن برند از سوی مشتری)

قیمت­ گذاری دارای نظامی پیچیده است. این سه موضوع (یعنی، قیمت­های مرجع، حساسیت نسبت به قیمت و بخش­بندی قیمتی) تنها بخشی از عواملی هستند که باید در هنگام ایجاد استراتژی­ها و تاکتیک­های قیمت­گذاری برند مورد توجه قرار بگیرند.

مقالات مرتبط

دیدگاه

0 نظر تاکنون ارسال شده است