هر چه بیشتر مشتری خود را درک کنید، رشد کسب و کار خود را سریعتر می کنید. اما شرکتهای جدید اغلب در تعریف بازار هدف خود مشکل دارند. رابرت هسریچ (Robert Hisrich)، بیان میکند که “ما اغلب اندازه بازار را دست کم میگیریم”. اینجا 10 سؤالی که به شما در شناسایی و درک چیستی بازار هدف کمک میکنند معرفی میشوند:
- چه کسی برای محصول یا خدمت من پول خواهد داد؟
در ابتدا سعی کنید که مشکلی که محصول یا خدمت شما میتواند حل نماید را درک کنید. سپس، با استفاده از این اطلاعات به مشخص کردن اینکه چه کسی مایل به پرداخت پول برای راه حل شما است کمک کنید. مشتریان بالقوه شما نه تنها نیاز دارند که مشکلی داشته باشند بلکه آنها نیاز دارند که از این مشکل آگاه نیز باشند. توصیه میشود که با استفاده از ابزار کلمات کلیدی گوگل (Google’s keyword tool) ببینید که چه تعداد از افراد به دنبال کلماتی هستند که مرتبط با ایده کسب و کار شما است.
- چه کسی قبلاً از من خرید کرده است؟
برای اصلاح بازاریابی هدف و استراتژی قیمتگذاری خود، نگاه کنید که چه کسی قبلاً محصول یا خدمت شما را خریده است. شما میتوانید بینشهای ارزشمندی با عرضه محصول در فاز آزمایشی و اجازه دادن به مشتریان بالقوه برای اینکه با کیف پول خود حرف بزنند، بدست آورید.
- آیا من میزان دسترسی خود را دست بالا میگیرم؟
ساده است فرض کنیم که اغلب افراد به محصول یا خدمت ما نیاز دارند. اما به جای فکر کردن در مورد این فرضیات، به گروههایی از مشتریان بالقوه برای دریافت تصویر واقعیتری از مخاطب خود دسترسی پیدا کنید و تلاشهای بازاریابی خود را خاصتر و محدودتر کنید. شما میتوانید برای این منظور تحقیقات انجام دهید، با افراد در فروشگاهها مصاحبه کنید یا اینکه گروههای تمرکز را سازماندهی کنید.
- شبکه من چه فکری میکند؟
در هنگام درک بازار هدف خود، ممکن است جستجو برای بازخورد از مشتریان بالقوه از طریق انجام تحقیقات، گروههای تمرکز و ابزارهای دیگر چالشی و گران باشد. اما شما با استفاده از شبکههای اجتماعی خود میتوانید بازخورد رایگان دریافت کنید. بسیاری از افراد در شبکههای شما تمایل خواهند داشت که در مورد محصولات یا خدمات شما نظر بدهند و پیشنهاداتی داشته باشند.
- آیا فرضیات من بر اساس دانش و تجربیات شخصی هستند؟
تجربه و دانش شخصی شما میتواند شما را به این باور برساند که شما بازار هدف خود را حتی قبل از اینکه تحقیقی در این زمینه انجام دهید، درک میکنید. برای مثال، اگر شما بدنساز هستید و میخواهید که کسب و کاری را مرتبط با سلامت شخصی آغاز کنید، ممکن است فرض کنید که مشتری خود را میشناسید. اینگونه فرض نکنید که میتوانید مانند بازار هدف خود فکر کنید. شما مجبورید که از آنها بپرسید و با آنها صحبت کنید تا واقعاً آنها را درک کنید.
- مدل درآمدی من چیست؟
تصور کنید که چگونگی کسب درآمد شما میتواند به شما در پیدا کردن بازار هدفتان کمک نماید. شرکتهای اجتماعی میتوانند در این زمینه بصورت خدعه آمیزعمل کنند، زیرا بدون داشتن هیچ برنامه ویژهای برای بدست آوردن درآمد، دست بالا گرفتن اندازه بازار مشتری ساده است. اما اگر مدل درآمدی شما به سادگی فروش محصول بصورت آنلاین باشد، تصور کردن مشتری هدف میتواند سادهتر باشد.
- محصول یا خدمت خود را چگونه خواهم فروخت؟
استراتژی خرده فروشی شما میتواند بازار هدف شما مشخص کند. آیا شما فروشگاه خواهید داشت یا وب سایت، یا هر دو؟ آیا شما فقط در کشور خودتان بازاریابی خواهید کرد یا این کار را بصورت جهانی انجام خواهید داد؟ برای مثال، یک کسب و کار که فقط بصورت آنلاین است، ممکن است مشتری جوانتری نسبت به یک فروشگاه داشته باشد. یک کسب و کار غیر آنلاین و سنتی میتواند مشتریان هدف شما را فقط به افراد محله شما محدود کند.
- رقبای من چگونه شروع کردهاند؟
ارزیابی استراتژی بازاریابی رقبا میتواند به شما در مشخص کردن مشتری هدفتان کمک کند. اما البته، بعد از اینکه مشتریان هدف خود را تعیین کردید، به سادگی از روی رویکرد بازاریابی بزرگترین رقیب خود کپی برداری نکنید. شما باید روش متمایزسازی خود را داشته باشید و کاری را که انجام میدهید از سایر رقبا متمایز سازید.
- چگونه مشتریانم را پیدا خواهم کرد؟
همانطور که مشخص کردن مشتریان هدف خود را شروع میکنید، سعی کنید مشخص کنید که آیا میتوانید به طور کارا به آنها خدمات برسانید. شما نیاز خواهید داشت که مقداری تحقیقات بازار انجام دهید و الگوهای جمعیت شناختی، جغرافیایی و خرید مخاطبان هدف خود را مورد مطالعه قرار دهید. اگر شما از یک فروشگاه اقدام به فروش میکنید، نیاز دارید که بدانید چه تعداد از افراد بازار هدف شما در اطراف شما زندگی میکنند. اگر فروش خود را از طریق وب سایت انجام میدهید، نیاز دارید که در مورد رفتار آنلاین مشتریان بالقوه خود نکاتی را فرابگیرید. درک زود هنگام چگونگی موقعیت یابی مشتریان، میتواند به شما برای ایجاد یک طرح بازی بعد از تعیین استراتژی بازاریابی کمک کند.
- آیا جایی برای توسعه بازار هدف من وجود دارد؟
برای اصلاح بازار هدف خود یا گسترش آن در طول زمان آماده باشید. برای مثال، فکر کردن در مورد اینکه آیا شما مشتریان داخلی را هدف قرار میدهید یا مشتریان در سرتاسر دنیا را، میتواند شروع خوبی باشد. با توجه به قدرت موقعیت یابی موبایلی که در دهه گذشته رشد داشته است، شرکتها میتوانند تعداد بازارهای هدف در حال رشد را ببینند.